Heb jij hét gouden idee? Oftewel een idee voor een product of service waarvan jij denkt dat de wereld hier aan toe is? En zit er bovendien een echte ondernemer in jou? Dan is een startup beginnen na jouw studie vast iets waar je al over na hebt gedacht. Maar, voordat je halsoverkop aan de slag gaat, bereid je eerst goed voor. Om te beginnen met deze tips!
Afstudeerproject
Dit artikel gaat over startup tips voor ná je studie, maar moet je toevallig nog afstuderen? Als het even kan, en uiteraard als je studie het toelaat, probeer dan een afstudeer-vraagstuk op te lossen voor jouw eigen startup idee. Niet alleen heb je dan al het voorwerk al gedaan wanneer je afgestudeerd bent, ook maak je kans om bepaalde steun te krijgen om het plan door te voeren.
Combineren met werken
Je bent afgestudeerd en wilt van jouw idee echt werk maken, alleen je twijfelt of je niet eerst moet werken in loondienst? Tegenwoordig zijn er steeds meer banen beschikbaar voor 32 uur, 36 uur per week of parttime. Dit is eventueel een goede manier om (de nodige) ervaring op te doen en geld te verdienen, maar toch nog tijd te hebben voor jouw eigen onderneming. Mocht je succes boeken, kun je er altijd later voor kiezen om 100% voor jouw eigen bedrijf te gaan.
Startup programma’s
Meld je aan bij diverse instellingen, programma’s en wedstrijden die jonge, ambitieuze mensen willen helpen van hun concept werkelijkheid te maken. Dit is ideaal als je nog niet zoveel verstand hebt van ondernemen. En eerlijk is eerlijk, als jij net afgestudeerd bent, is er zeker nog veel te leren. Dit soort programma’s zijn vaak goed te combineren met een fulltime of parttime baan. Met een beetje geluk krijg jij bovenop de begeleiding óók financiële steun.
Marktonderzoek
Leuk dat je een idee hebt voor een eigen onderneming, maar heb je het ook al getest? Door middel van marktonderzoek en simpelweg met familie, vrienden en kennissen er over te praten kun jij erachter komen of er daadwerkelijk vraag is naar jouw product of service. Vergroot je kans op succes en pak dit marktonderzoek goed en grondig aan, ook al is dit misschien niet het leukste onderdeel van jouw startup proces. Met jouw onderneming wil jij echt wat kunnen betekenen voor de consument, alleen dan heb je kans van slagen. En dat is wel de bedoeling toch?
De klant is koning
Onthoud wel: van je klanten moet je het hebben. Richt je dus niet alleen maar op je winstoogmerk. Niet alleen kun jij je klanten blij maken door hun verwachtingen waar te maken met jouw product, ook met een goede klantenservice kom je een heel eind. Neem dit mee al vanaf het begin van jouw startup proces. Waarin kun jij onderscheidend zijn op dit gebied? Denk ook bijvoorbeeld aan een handig klein kadootje voor de klant als zij bijvoorbeeld een aankoop (of meerdere) aankopen hebben gedaan. Heel attent, en je klanten zullen je minder snel vergeten.