Wil je een eigen bedrijf starten of aan de slag gaan als zzp’er? Dan is de eerste stap je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Maar hoe werkt dat precies? Hoeveel kost het om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel? En wat moet je allemaal weten voor je inschrijving? In dit artikel vind je alles wat je moet weten over jouw inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Lees snel verder!

> Of start meteen je inschrijving bij de Kamer van Koophandel

 

Wanneer moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel?

Twijfel je of het nodig is om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel? Geen zorgen! Het is eigenlijk heel eenvoudig om deze vraag te beantwoorden. Beantwoord je alle drie de vragen hieronder met ‘ja’? Dan is een inschrijving zeker nodig!

  1. Verkoop je zelfstandig een product of levert je zelfstandig een dienst?
  2. Vraag je hiervoor een prijs of uurtarief? Je moet er meer geld aan verdienen dan dat je eraan kwijt bent.
  3. Lever je regelmatig goederen aan diensten aan andere mensen dan je gezin, familie of vrienden?

Heb je de bovenstaande vragen niet met 100% zekerheid met ‘ja’ kunnen beantwoorden? Dan kun je ook kijken of je de onderstaande ondersteunende vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden:

  • Investeer je geld en/of tijd in het starten van je bedrijf? Of neem je personeel aan?
  • Werk je regelmatig in je bedrijf?
  • Heb je meerdere klanten? Of ben je van plan meerdere klanten te zoeken?
  • Bepaal jij zelf hoe, waar en wanneer je jouw werk doet?

Als je ook bij deze vragen niet zeker weet of je ze met ‘ja’ kunt beantwoorden, neem dan het beste even contact op met de Kamer van Koophandel. Beantwoord je alle vragen zeker met ‘ja’? Dan is het tijd om je inschrijving te starten!

 

Hoe moet je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel?

Hoe werkt die inschrijving bij de Kamer van Koophandel dan precies? Je begint je inschrijving op de website van de Kamer van Koophandel. Je vult online een aantal gegevens in, zoals je rechtsvorm, het adres van je bedrijf, de naam van je bedrijf, je belangrijkste werkzaamheden, wanneer je je bedrijf start en nog een aantal praktische gegevens. Je kunt dit formulier alleen invullen als je inlogt via jouw eigen DigiD.

Na het invullen van je formulier maak je een afspraak op één van de locaties van de Kamer van Koophandel. Neem je identiteitsbewijs mee naar deze afspraak! Je hebt een afspraak met een medewerker en je bespreekt nog even jouw toekomstige onderneming. Wanneer alles goed en duidelijk is, is het officieel! Je ontvangt jouw KVK-nummer en BTW-nummer en kunt aan de slag!

> Maak een afspraak bij de Kamer van Koophandel

 

Hoe duur is een inschrijving?

Je inschrijving bij de Kamer van Koophandel is meteen je eerste investering voor je eigen bedrijf. Het kost namelijk €82,25 om je in te schrijven. Dit is een eenmalige inschrijfvergoeding voor het Handelsregister. Goed nieuws: je mag deze investering fiscaal aftrekken.

 

Andere handige tips

Het inschrijven bij de Kamer van Koophandel is voor veel ondernemers een spannende eerste stap. Daarom geven we je graag nog een aantal handige tips mee:

  • Wees er zeker van dat de juiste keus is om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Er wordt tegenwoordig goed gekeken naar schijnzelfstandigheid.
  • Schrijf je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten in. Je mag maximaal drie maanden voor je startdatum je bedrijf inschrijven.
  • Check of jouw naam nog niet bezet is in het Handelsregister.
  • Verdiep je in de verschillende ondernemingsvormen en kies welke het beste bij jou past.
  • Schaf een aantal boeken voor ondernemers aan om alles zo goed mogelijk te doen!
  • Zorg dat je op de hoogte bent van zaken zoals de btw voordat je je inschrijft bij de Kamer van Koophandel.

Extra tip | Sluit een zakelijk abonnement af bij Ziggo en bespaar geld