Over het algemeen hebben de meeste mensen vooroordelen over werken bij een callcenter, maar dit is bijna nooit terecht! Naast het variërende werk, de flexibele werkroosters en de vele trainingen die beschikbaar zijn bij het grote deel van de callcenters in Nederland, werk je meestal met gezellige leeftijdsgenoten én is het een van de meest ideale baantjes die je kan werken als student, starter of alleenstaande ouder.

Werkrooster op maat

Callcenters staan erom bekend de meest ideale baantjes te verstrekken aan studenten, starters, alleenstaande ouders of zelfs oudere mensen, die nog niet uitgekeken zijn op het werkend leven. Omdat de doelgroepen van callcenters vacatures genoeg dingen te doen hebben naast werken, zoals studeren of kinderen opvoeden, is werken bij een callcenter juist voor deze mensen een fijne optie. Callcenters hebben flexibele werkroosters zodat werknemers hun tijd naar eigen wensen in kunnen vullen.

Daarbij komt dat de meeste callcenters juist op zoek zijn naar werknemers die minimaal 1 tot 2 dagen per week beschikbaar zijn, omdat zij dan het rooster voor iedere werknemer op maat kunnen inplannen. Een werknemer kan ook de keuze maken om fulltime voor een callcenter te gaan werken en indien er een uitzonderlijke situatie ontstaat, kunnen callcenters daar snel mee schakelen en het werkrooster aanpassen naar de situatie. Ideaal dus tijdens vakanties! Heb je juist tentamenweek? Dan geef je minder beschikbare uren door, ook dat is geen probleem.

Verschillende trainingen voor werk en privé

Tijdens het werken bij een callcenter is de voornaamste taak om inkomende telefoontjes te beantwoorden, klanten zelf op te bellen en hen vervolgens professioneel te woord te staan. Om dit correct te kunnen doen, bieden de meeste callcenters mooie trainingen aan hun werknemers, zodat zij zich altijd kunnen blijven ontwikkelen en verschillende vaardigheden opdoen tijdens hun werktijd bij het callcenter.

Deze trainingen kunnen over psychologische zaken gaan zoals boze of teleurgestelde klanten, mensenkennis, het vragen van de juiste vragen op het juiste moment en natuurlijk het doorvragen, mocht er meer informatie nodig zijn. Met deze trainingen ontwikkel je dus niet alleen een goed gevoel voor communicatie voor op het werk, maar leer je in je dagelijks leven ook beter om gaan met deze situaties.

Variërende onderwerpen bij een callcenter

Een van de grootste vooroordelen van werken bij een callcenter is dat het werk niet variërend genoeg is, maar dit is absoluut niet waar. Een werknemer van een callcenter zal veel telefoontjes per dag verrichten, maar zal ver uiteenlopende gesprekken voeren en veel schakelen tussen leuke projecten en gespreksonderwerpen. Zo gaan sommige telefoontjes over grote modemerken, andere telefoontjes gaan over verzekeringen en internetabonnementen. Voor al deze onderwerpen worden medewerkers van een callcenter goed getraind en leer je dus ontzettend veel van de wereld om je heen en hoe sommige processen in zijn werk gaan.

Het is het waard

Werken bij een callcenter geeft een flinke boost aan je zelfvertrouwen, je mensenkennis en je communicatievaardigheden. Deze zelfontwikkelingen alleen al zijn het flink waard om een flexibel, gezellig en variërend baantje bij een callcenter een kans te geven: je hebt er de rest van je leven baat bij!