Steeds meer Nederlandse jongeren beginnen hun eigen onderneming. Uit cijfers van de KVK blijkt dat in het afgelopen jaar het aantal jonge ondernemers van 18 jaar of jonger met maar liefst 70% is gestegen. Als student of net afgestudeerde heb je ook vast wel eens met het idee gespeeld om een eigen bedrijfje op te zetten. Niet eens zo’n heel gek idee, want met de opkomst van werken via internet, ligt de drempel om voor jezelf te beginnen nu eenmaal lager dan vroeger. Toch komt er bij het opzetten van een eigen bedrijf nog flink wat kijken. Dus wil je iets op poten zetten, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Geen paniek, want wij hebben alvast de belangrijkste punten voor je op een rijtje gezet.

 

  • Onderzoek de mogelijkheden en test je ondernemerschapskwaliteiten

Als het goed is heb je al enig idee wat je precies wilt gaan doen. Toch is het zeker aan te raden om van te voren een ondernemingsplan op te stellen en antwoord te geven op cruciale vragen als: Welk product/dienst wil ik precies gaan verkopen/leveren? Hoe ben ik van plan dit te doen? en Wat zijn de mogelijkheden voor mijn toekomstige bedrijf? Daarnaast is het handig om na te gaan of je over de nodige ondernemerschapskwaliteiten beschikt, want alleen zo krijg je een indruk of het beginnen van een eigen bedrijf haalbaar is of niet.

 

  • Verken de markt en bepaal je strategie

Het opzetten van een succesvolle onderneming vergt nu eenmaal tijd en het nodige vooronderzoek. Als het ondernemingsplan staat, is het doen van marktonderzoek en het opstellen van een concurrentieanalyse, stap twee. Vragen als: Wat is mijn doelgroep? Wie zijn mijn potentiële klanten? Wie zijn mijn directe concurrenten? en Waarmee onderscheidt mijn bedrijf zich van de al bestaande concurrentie?, moeten hier helder kunnen worden beantwoord.

 

  • Maak een helder financieel plan

Om je bedrijf in het begin van de grond te krijgen en later draaiende te houden, is er kapitaal nodig. Met het opstellen van een financieel plan, breng je in kaart hoeveel je ongeveer nodig denkt te hebben en waar je het vandaan denkt te halen. Daarnaast is het ook aan te raden om de toekomstige inboedel in de berekening mee te nemen. Vergeet dus niet om de kosten van die nieuwe werk laptop, unieke wifi printer, dat lekker brede bureau en die handige labelprinter in het financiële plan op te nemen. Als dit op een zorgvuldige manier op papier wordt gezet, kun je vooraf goed inschatten of het opzetten van je eigen bedrijf rendabel zal zijn of niet.

 

  • Kies een rechtsvorm en pakkende, maar unieke bedrijfsnaam

Voor de officiële registratie bij de KVK, moet je als ondernemer vanzelfsprekend een unieke bedrijfsnaam en juridische rechtsvorm opgeven. Een goede bedrijfsnaam is herkenbaar, pakkend en maakt direct duidelijk wat je als bedrijf te bieden hebt. De rechtsvorm bepaalt onder andere hoe je aansprakelijkheid is geregeld, welke belastingen je moet betalen en of je al dan niet verplicht bent om je jaarrekeningen te publiceren.

 

  • Onderneming inschrijven bij de KVK

Nadat je een unieke bedrijfsnaam met bijbehorende rechtsvorm hebt gekozen, ben je ready om je onderneming in te laten schrijven in het handelsregister van de KVK. Congrats, de officiële start van je bedrijf is nu een feit!

 

  • Zorg voor financiering en check eventueel je studiefinanciering

Doordat in de meeste gevallen de kosten van het eerste ondernemersjaar/de eerste ondernemers jaren, hoger zullen zijn dan de opbrengsten, is het verstandig om goed na te denken over een mogelijke financiering voor je bedrijf. Mocht uit je financiële plan concluderen dat je de eerste jaren financiële steun nodig hebt, dan kun je dit op een aantal manieren regelen. Zo kun je een lening bij de bank of een familielid aanvragen, gebruik maken van een crowdfunding of checken of je bedrijf voor subsidies in  aanmerking komt. Mocht je nog studerende zijn, controleer ook of je recht op studiefinanciering niet komt te vervallen. Anno 2020 mag je maximaal €15.003,05 bijverdienen!

 

  • Regel algemene voorwaarden en verzekeringen

Een eigen bedrijf starten, houdt ook in dat je risico’s neemt. Breng daarom je ondernemersrisico’s in kaart en probeer ze zoveel mogelijk te beperken met het afsluiten van bijvoorbeeld een aansprakelijkheids- en/of arbeidsongeschiktheidsverzekering.

 

  • Ga op zoek naar klanten

Na al het bovenstaande te hebben afgevinkt, ben je eindelijk ready om actief naar klanten op zoek te gaan. Maak gebruik van je netwerk, social media, advertenties en talloze andere opties om je doelgroep te bereiken, je doelgroep tot klant te maken en klanten tot vaste klanten om te toveren.