Steeds meer bedrijven in de maakindustrie zien het belang van workforce management (WFM) toenemen. Als student of startende werknemer is het dan ook handig om te weten wat dit precies inhoudt. De krapte op de arbeidsmarkt maakt het lastig voor bedrijven om de openstaande vacatures in te vullen. Het slimmer en efficiënter inzetten van het bestaande personeel maakt het makkelijker om als bedrijf alsnog te groeien. In het bijzonder wanneer je het combineert met creatieve vormen van het werven van nieuwe mensen. Daarom laten veel bedrijven hun HR-afdeling een WFM cursus opleiding volgen. In dit artikel lees je er meer over.

Optimaliseren van bestaande HR-processen binnen het bedrijf

Tijdens een WFM opleiding leren deelnemers meer over het optimaliseren van HR-processen. Dat begint bij het analyseren van de bestaande knelpunten. Waar lopen ze tegenaan bij het invullen van de planning aan het begin van een nieuwe werkweek? Welke redenen maken dat voor deze knelpunten nog geen passende oplossing gevonden is? Op basis van een analyse van de bestaande processen, wordt planners en teamleiders tijdens de opleiding van Vlirdens Opleidingen geleerd hoe zij een concreet plan van aanpak vorm kunnen geven. Uit dat plan van aanpak volgt een verbeterplan, waarin per fase beschreven staat hoe de knelpunten verholpen worden.

Lang niet altijd is het noodzakelijk om het personeelsbestand uit te breiden, wanneer het niet lukt om de planning gevuld te krijgen. Het efficiënter inzetten van personeel of bijvoorbeeld het omscholen van medewerkers helpt de gaten in de planning gevuld te krijgen. In de maakindustrie spelen daarnaast thema’s als automatisering en digitalisering een grote rol in de groei van bedrijven. Waar men processen nu handmatig uitvoert, kan dat in de nabije toekomst wellicht volledig geautomatiseerd worden.

Creativiteit bij het werven van personeel

Krijg jij ook nog wel eens berichtjes via LinkedIn? Voorheen kwam het nog vaker voor dat recruiters hetzelfde (vaak niet gepersonaliseerde) bericht naar een groot aantal potentiële kandidaten stuurden op een platform als LinkedIn. Inmiddels werkt dit niet meer. Je wil natuurlijk concreet weten wat een bedrijf te bieden heeft. Wat maakt de organisatie tot een fijnere werkgever dan andere partijen in de maakindustrie? Op welke punten verschillen de secundaire arbeidsvoorwaarden bijvoorbeeld van die van de concurrent? Succesvolle HR-afdelingen maken creatieve vacatures. Ze stappen af van lange stukken tekst en kiezen bijvoorbeeld voor korte video’s, die ze delen via de socials.

Het is handig om als student te weten wat workforce management is. Uiteraard is dit praktisch om te weten wanneer je zelf op zoek bent naar een nieuwe baan, maar deze manier van werven kun je ook meenemen in jouw toekomstige werk.