Geen bedrijf die tegenwoordig meer wegkomt met een website die niet geoptimaliseerd is. Zonder goede optimalisatie, ben je niet goed te vinden in Google en dat is in de huidige online wereld een tikkeltje onhandig. SEO specialisten to the rescue!
Geoptimaliseerde website
Een goed geoptimaliseerde website krijg je niet zomaar, daarvoor heb je de hulp nodig van een SEO specialist zoals van www.doublesmart.nl. Maar hoe ziet de dag van een SEO specialist er eigenlijk uit? We kunnen je één ding verklappen: iedere dag geeft toffe uitdagingen!
SEO specialist
Na een eerste kopje koffie is het tijd om te kijken naar wat de optimalisaties de afgelopen dagen op Google hebben uitgespookt. Hoeveel is die ene specifieke webpagina gestegen in Google en worden we op deze keywords nu een paar dagen later beter gevonden? Kan dit beter of zijn we inmiddels nummer één op Google?: YES!
Zoekwoorden onderzoek
Dan is het tijd voor de volgende klus! Iets dat alle SEO specialisten regelmatig doen is een zoekwoorden onderzoek maken. Voor zo’n zoekwoorden onderzoek ga je uitzoeken welke zoekwoorden of zoektermen er worden gebruikt voor het onderwerp (of product of dienst) dat jij hoger wilt laten ranken in Google.
Uit een zoekwoorden onderzoek komt belangrijke informatie met betrekking tot welke keywords vaker gebruikt moeten worden in een webpagina om hoger te moeten scoren, maar daarnaast leer je ook veel over de doelgroep. Iedere doelgroep Googelt op een andere manier naar producten of diensten. Je loopt veel informatie mis als je uitgaat van alleen jouw “manier van Googelen”. Het gevolg daarvan is dat je niet goed (genoeg) zal stijgen in Google. En dat is een gemiste kans voor jou als SEO specialist, maar ook voor jouw website of die van jouw klant. Een zoekwoorden onderzoek is dus onmisbaar voor een goed geoptimaliseerde website. Na het zoekwoorden onderzoek weet je wat je te doen staat!
Toepassen uitkomst zoekwoorden onderzoek
Het einde van de dag bestaat uit het maken van een plan om de uitkomsten van het zoekwoorden onderzoek toe te passen. Valt er veel te behalen in al bestaande webpagina’s, of is het verstandiger om een nieuw blog te schrijven? Daarnaast kun je je bijvoorbeeld voor belangrijke wegpagina’s afvragen of het verstandig is om budget vrij te maken voor Google Ads. Bespreek alles met collega’s, want door samen met anderen te sparren bedenk je vaak creatieve oplossingen die je alleen – en vooral aan het einde van een lange dag – niet had bedacht!
Zet reminders voor jezelf zodat je over een paar dagen kunt kijken wat jouw geoptimaliseerde webpagina heeft gedaan in Google na jouw aanpassingen. Kan het nog steeds wat beter, of staan jullie nu op plek drie, twee of zelfs één? Gefeliciteerd, vandaag was een goede dag!
Linkbuilding
Een ander belangrijk onderdeel van het werk van een SEO specialist is linkbuilding. Linkbuilding houdt in dat je samenwerkingen aangaat met andere partijen die binnen eenzelfde of aansluitende branche zitten. Door op beide websites links te plaatsen naar elkaar, scoort jouw website beter. Hier komen nog allerlei andere dingen bij kijken, maar in de basis is dit het idee. Het kost tijd om goede partners te vinden en om een samenwerking aan te gaan, dus ook dit is een belangrijke taak als SEO specialist.
Website bezoekers
Voor een SEO specialist is het heel interessant om te weten waar website bezoekers vandaan komen. Komen ze via Google binnen, via social media of misschien via een samenwerking? Door speciale URL’s aan te maken voor verschillende uitingen is dit overzichtelijk bij te houden. Dit betekent wel dat er een hoop bijgehouden moet worden, dus daar is een SEO specialist ook dagelijks wat tijd aan kwijt.
Zoals je kunt lezen heeft een SEO specialist een hoop belangrijke taken. Iedere dag is weer anders, afhankelijk van wat er de afgelopen dagen en weken is veranderd in zoekmachines en dat is wat het werk zo leuk maakt!